سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هوش تجاری چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟

نظر

داشبورد هوش تجاری چیست؟

از طریق فرآیندهای هوش تجاری، داده‌ های مختلف از منابع مختلف درون و خارج سازمان جمع ‌آوری، ترکیب، تحلیل و تفسیر می ‌شوند. با انجام این مراحل، اطلاعات مفید و قابل استفاده برای تصمیم‌گیری ها به دست می آید. این داده‌ ها ممکن است شامل اطلاعات مربوط به مشتریان، فروش، تراکنش‌ ها، مالی، بازار و سایر جنبه ‌های  یک کسب و کار باشند. با استفاده از ابزارها و فناوری ‌های هوش تجاری، داده‌ ها به صورت گرافیکی و تحلیلی نمایش داده می ‌شوند. این ابزارها می ‌توانند شامل داشبوردها، نمودارها، گزارش ‌ها، جداول و ابزارهای تحلیلی متنوعی باشند. BI این امکان را به کاربران می‌ دهد تا الگوها، روندها و روابط بین داده ‌ها را شناسایی کنند و بر اساس این اطلاعات تصمیمات بهتری برای کسب و کار خود بگیرند.

مراحل پیاده سازی هوش تجاری

مراحل پیاده ‌سازی هوش تجاری شامل اقدامات زیر می ‌شود:

  1. تحلیل نیازها: در این مرحله با مطالعه فرایندها و الگوهای کسب و کار، نیازهای گزارش‌ دهی، تحلیل و پیش ‌بینی داده ‌ها تعیین می ‌شود.
  2. طراحی سازمانی: در این قسمت، مسئولیت ‌ها، سطوح دسترسی به داده‌ ها و فرآیندهای گزارش‌دهی تعیین می شود.
  3. جمع‌ آوری داده: در گام سوم، داده ‌های مورد نیاز برای هوش تجاری از منابع مختلف جمع ‌آوری می ‌شود.
  4. انتخاب و پیاده ‌سازی ابزارها و فناوری ‌ها: در این بخش به انتخاب ابزارها و فناوری‌ های مناسب برای تجزیه و تحلیل داده ‌ها و تولید گزارش ‌ها پرداخته می شود.
  5. تحلیل و تولید گزارش‌ها: در این مرحله، داده‌ ها تحلیل می ‌شوند تا الگوها، روندها و دیدگاه‌ های مفید درباره عملکرد کسب و کار شناسایی شوند.
  6. ارزیابی و بهبود: در گام آخر سیستم هوش تجاری ارزیابی می ‌شود تا مشکلات و بهبودها شناسایی شوند.

مزایای استفاده از داشبوردهای هوش تجاری در کسب و کار

داشبوردهای هوش تجاری به کاربران این امکان را می ‌دهند تا در هر زمانی به اطلاعات کسب و کار دسترسی داشته باشند. داشبوردهای BI با استفاده از نمودارها، گراف ‌ها و جداول، داده‌ های کسب و کار را تحلیل و تفسیر می‌کنند. با دسترسی سریع و آسان به داده‌ های BI، کاربران قادر خواهند بود تا زمان  کمتری را برای جستجوی داده ‌ها هدر دهند. این باعث افزایش بهره ‌وری و کارآیی سازمان خواهد شد.

داشبوردهای هوش تجاری با ارائه اطلاعات دقیق و کامل به مدیران و تصمیم‌ گیرندگان، قدرت تصمیم ‌گیری آن‌ها را افزایش می ‌دهند. داشبوردهای BI می‌ توانند الگوها و روندهای مهم در عملکرد کسب و کار را شناسایی کنند. این به کاربران اجازه می ‌دهد تا پتانسیل ‌های کسب و کار و مشکلات آن را قبل از وقوع آن‌ها شناسایی کنند و برنامه ‌ریزی مناسبی را برای آینده انجام دهند. برای درک بهتر میتوانید از مقاله کاربرد هوش تجاری ما استفاده نمایید.

در چشم‌انداز کسب‌وکارهای رقابتی امروز، تصمیم‌گیری صحیح برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که بخواهند جلوتر از بازار قدم بردارند، بسیار مهم است. کسب برتری نسبت به رقبا نیازمند استفاده از داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های حیاتی است. امروزه شرکت‌های مختلفی در حال فعالیت هستند که بیشتر آن ها در حال استفاده از ابزارهای کامپیوتری جهت تحلیل داده در جهت پیشبرد اهداف سازمان هستند. بااین‌حال، اگر بخواهیم ابزاری را به شما معرفی کنیم که می‌تواند برگ برنده سازمان یا کسب‌وکار تجاری شما در بین رقبا باشد، هوش تجاری (BI) است. ابزاری که به‌عنوان چهارچوبی قدرتمند برای جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای تجاری معرفی شده است.

هوش تجاری (bi) چیست؟

در ابتدا به بررسی و چیستی این ابزار قدرتمند می‌پردازیم. هوش تجاری یا BI را می‌توان ابزاری قدرتمند در راستای استفاده از فناوری و روش‌شناسی برای تبدیل داده‌های خام به اطلاعات تجاری معنادار توصیف کرد. این ابزار باعث می‌شود که سازمان‌ها بتوانند تصمیم‌هایی را مبتنی بر داده‌های سازمان اتخاذ کرده و در راستای پیشبرد اهداف خود استفاده کند. این ابزار در هسته خود طیف گسترده‌ای از الگوریتم‌هایی را دارد که کار جمع‌آوری، یکپارچه‌سازی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از منابع مختلف را تسهیل می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید، جمع‌آوری داده از چندین منبع مختلف و تجزیه‌وتحلیل آنها در یک مکان، می‌تواند بینشی عمیق از کل عملکرد سازمان را به مدیران بدهد. به‌گونه‌ای که با این اطلاعات و بینش‌ها قادر خواهند بود تا تصمیماتی سازنده و فراگیر را برای پیشبرد اهداف شرکت اتخاذ کنند. همچنین قادر خواهند بود تا از این بینش‌ها برای درک روندها، فرصت‌ها و همچنین کاهش ریسک فعالیت در حوزه‌های مختلف استفاده کنند.

کاربرد  هوش تجاری در حوزه مالی

یکی از مهمترین کاربردهای هوش تجاری را باید در صنعت مالی و بانکداری و بیمه دانست. حوزه‌های مالی و بانکداری و همچنین بیمه‌ها چالش‌های مختلفی را در حوزه فعالیت خود تجربه می‌کنند. از رقابت با رقبای قدرتمند در حوزه فعالیتشان گرفته تا تقاضاهای مختلف مشتریان که دائماً در حال تحول و به‌روزرسانی هستند. اگر بخواهیم از هوش تجاری در این حوزه کمک بگیریم، باید بگوییم که هوش تجاری می‌تواند به این شرکت‌ها کمک کند تا روندها و الگوهای نوظهور را شناسایی کنند. همچنین قادر خواهند بود تا اثربخشی محصولات و خدمات خود را نظارت کرده و با شناسایی ریسک‌ها و خطرها در سرمایه‌گذاری‌ها، استراتژی‌های جدیدی را پیش روی شرکت‌ها قرار دهند.

جالب است بدانید که به کمک هوش تجاری شرکت‌های فعال در حوزه‌های مالی قادر خواهند بود تا فرایند اعطای وام از مرحله درخواست اولیه تا مراحل پردازش نهایی را به صورت اتوماسیونی تبدیل کنند. بدین صورت که ابزارهای هوش تجاری قادر خواهند بود تا اطلاعات مالی مشتری را از ارگان‌های مختلف همچون بانک‌ها جمع آوری کرده و در دسترس ذینفعان مربوطه قرار دهند. انجام این کار باعث خواهد شد تا توانایی مشتری در بازپرداخت تسهیلات به درستی سنجیده شده و تصمیم گیری برای اعطای وام به این مشتری با شفافیت بالایی صورت بگیرد.

کاربرد هوش تجاری در بخش تولید

یکی دیگر از کاربردهای هوش تجاری را باید در فرایندهای تولید دانست. به کمک ابزارهای هوش تجاری کسب و کارهای تولیدی قادر خواهند بود تا کارایی عملیاتی و همچنین میزان تولیدات خود را افزایش دهند. همچنین این ابزارها کمک می‌کنند تا تصویری کامل از زنجیره تامین مواد اولیه و خط تولید و زنجیره پخش سراسری در کشور به دست بیاید. داده‌های به دست آمده از چنین تجزیه و تحلیل‌هایی به کسب و کارها کمک خواهد کرد تا پیش بینی صحیح و قابل اعتمادی از مدیریت موجودی خود داشته باشند.

چنین اطلاعاتی باعث می‌شوند تا خط تولید کارآمدتر شده و از زمان و منابع بهترین استفاده را ببریم. همچنین  قادر خواهیم بود تا زمان‌های تعمیر و نگهداری، زمان‌های استراحت کارکنان و تمامی موارد این چنینی را در برنامه‌های هوش تجاری وارد کرده و نظارتی کامل و حداکثری را به تمامی فرایندهای چرخه تولید داشته باشیم. در ضمن بر اساس داده‌های موجود، شرکت‌ها قادر خواهند بود تا چرخه تولید یک محصول را کوتاه‌تر و سوددهی آن را بیشتر کنند.

هوش تجاری در صنعت هتل داری

یکی دیگر از کاربردهای هوش تجاری را می‌توان در صنعت هتل داری دانست. مشاغلی همچون هتل داری و رستوران‌ها به کمک داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های ارائه شده توسط ابزارهای هوش تجاری قادر خواهند بود تا بینشی در مورد فرایندهای عملیاتی و عملکرد پرسنل مختلف داشته باشند. در صورتی که نیاز به تصمیم گیری برای کار خاصی وجود داشته باشد، این تصمیم گیری‌ها بر اساس داده‌های به دست آمده از فعالیت جاری شرکت خواهند بود. همچنین نیازی به تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات قدیمی و گذشته نخواهیم داشت.

کاربردهای هوش تجاری در حوزه های مختلف

با توجه به تغییرات نیازهای مشتریان در طول زمان، لازم است تا حوزه‌های هتل و رستوران دائماً در حال نوآوری باشند. هوش تجاری می‌تواند به این مجموعه‌ها دیدی جامع از فعالیت‌های شرکت، میزان هزینه‌ها، درآمدها، سود خالص و مدیریت زنجیره تامین و بهینه‌سازی نیروی کار ارائه دهد. شرکت‌های فعال در حوزه هتل داری به گزارشات و اطلاعات آنی از فعالیت شرکت نیاز دارند. به طور مثال، هتل‌ها به تغییرات فصلی وابستگی فراوانی دارند و باید برای فصل‌های پرکار خود آمادگی داشته باشند. به کمک الگوریتم‌های هوش تجاری قادر خواهیم بود تا برای فصل‌های پرکار آماده شویم و سودآوری و درآمدزایی را به حداکثر برسانیم.

هوش تجاری در بخش خرده فروشی

یکی دیگر از کاربردهای هوش تجاری را باید در بخش خرده فروشی دانست. شرکت‌های فعال در بخش خرده فروشی معمولا برای تصمیم گیری به صفحات گسترده و گزارش‌های ثابت اتکا می‌کردند. با این حال با ظهور هوش تجاری، شرکت‌های فعال در این حوزه قادر خواهند بود تا گزارش‌های جدید از فعالیت‌های حال حاضر شرکت دریافت کنند. بدین ترتیب تصمیم گیری برای تمامی فعالیت‌ها بر مبنای وضعیت حال حاضر شرکت خواهد بود.

شرکت‌های خرده‌فروشی قادر هستند تا از نرم‌افزارهای هوش تجاری برای جمع‌آوری و دسترسی به داده‌های مربوط به تاریخچه خرید، میزان فروش هر یک از محصولات و موارد اینچنینی استفاده کنند. به کمک این اطلاعات، پیش‌بینی‌های دقیق در موردنیازهای مشتریان در برهه‌های زمانی خاص پیدا کنید. از این بابت، با تأمین زودهنگام چنین محصولاتی قادر خواهید بود تا زنجیره تأمین را حفظ کرده و در راستای جلب رضایت حداکثری مشتریان قدم بردارید.

در ضمن فایده دیگری که استفاده از ابزارهای هوش تجاری در بخش خرده فروشی می‌تواند داشته باشد، این است که شما می‌توانید با استفاده از اطلاعات هر یک از مشتریان، پیشنهادات شخصی‌سازی شده ارائه دهید. چنین کارهایی در کنار افزایش میزان فروش شرکت، باعث افزایش وفاداری به برند شما در مشتریان خواهد شد. به گونه‌ای که احتمال بیشتری وجود دارد که برای خریدهای آتی خود نیز به فروشگاه شما مراجعه کنند.